Llegeixo a http://www.xtec.es/estudis/batxillerat/curriculum_bat_loe.htm la proposta de nous currículums per a batxillerat LOE. M'entretinc en la justificació pijoprogre de l'estudi del llatí:
L’estudi de l’humanisme i les humanitats contribueix a desenvolupar la competència social i ciutadana. Ha de servir per provocar una reflexió profunda sobre l’ésser humà i, per tant, per propiciar una actitud de respecte i d’estima per les diverses manifestacions ètniques, culturals, lingüístiques, religioses i de lluita contra les desigualtats. El caràcter universal dels valors de la tradició clàssica i els fortíssims lligams amb la nostra civilització han de potenciar la consciència de pertinença social i comunitària i afavorir la cohesió social dins el respecte a la diversitat.
Probablement és convenient que l'escola elemental ajudi a mantenir aquesta gran mentida que tots som iguals i que totes les cultures tenen el mateix valor. La cohesió social de Catalunya, un país al qual arriben cada dia milers d'immigrants, ho fa necessari. D'acord. Però el que no es pot fer és mantenir aquesta mentida eternament: algun dia s'ha de veure que no totes les cultures són iguals i que algunes mereixen ser més estudiades que d'altres. Si no, ens trobem amb missatges com el d'aquella alumna de la UOC que anava comentant en aquest blog que les universitats sud-americanes eren igual que Harvard, però amb un tarannà diferent.
Fa gràcia l'ecopijisme aplicat a una matèria com el llatí, que precisament està destinada a formar les elits. El llatí no s'estudia per a valorar les diverses "manifestacions ètniques", com diu el decret. Si volguéssim estudiar això, podríem explicar quètxua, swahili o, dins de les llengües antigues, subpicè, tocari o protoirani. El llatí, precisament, s'estudia perquè va ser el vehicle amb què es va expressar la reina de les cultures de l'Antiguitat, la més poderosa en tots els sentits, la que ens fa ser com som. Perquè, encara que més d'un pseudoprogre s'entretingui practicant ioga o assistint a conferències budistes, el fet és que quan parla, parla en llatí; quan fa un contracte, el fa gràcies als romans; quan va per la N-II, hi va perquè els romans li van preparar el camí i quan mira un serial televisiu, ho fa perquè els antics es van inventar les trilogies.
El poble romà va fomentar tota mena de desigualtats i no va tenir cap respecte per a la diversitat. Si algú negava l'autoritat de l'emperador, ja sabia on eren els lleons. Fou, sens dubte, una civilització brutal, però també genial, perquè deixava florir els individus i no els barrejava tots en la "pertinença social i comunitària". Gràcies a això, va crear un Neró, però també va crear un Virgili o un Horaci. Hi ha una edat en què és bo creure en els Reis, però si amb vint anys encara s'hi creu, llavors ets un tanoca integral. El llatí podria servir, precisament, per deixar de creure-hi, però sembla que les "happy flowers" s'han de perllongar, almenys, durant tot el batxillerat.
dimecres, 20 de febrer del 2008
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
1 comentari:
Martí, has fet bingo!
Publica un comentari a l'entrada